søndag den 9. november 2014

Spillet om sirenen

"Spillet om sirenen", skrevet af Pernille Vørs, udgivet 2014, 3/5 Stjerner.

I bogen møder vi Catharina (24 år), en temperamentsfuld og lidenskabelig rødtop, og et rodehoved af bedste slags. Hun er smuk, indtagende og svær at blive klog på. Hun er 24 år gammel, og bor sammen med sin bedste veninde Rebekka, og har en kæreste, Morten. En kæreste, som hun har det godt med, lige indtil...
Catharina har netop fået et nyt job på en high-end restaurant. Her møder hun den ældre, og mystiske fremmede, Ian Dominic. Han er mangemillionær, og eftertragtet af alle kvinde. En underlig tiltrækningskraft opstår mellem dem, især for Catharina, som ikke har meget tilovers for Ian's personlighed. For Catharina starter det hele med, at hun bliver Ian's selskabsdame. Hun bliver tilbudt en pæn sum penge, for at fungere som en slags date 24/7. Ian ringer, og Catharina kommer. Først er hun meget afvisende overfor aftalen, men hun har brug for pengene. Senere udvikler det sig til en hæsblæsende lidenskab - hun bliver med andre ord, Ian's elskerinde.
Deres forhold ryger ind i et eksperimenterende sex-spil, et spil som er så forførende, at det hurtigt kommer til at fylde hele deres liv. Som tiden går, og i takt med at de kommer tættere og tættere på hinanden, udvikles deres kærlighed. En ægte kærlighed til hinanden, trods deres modsætninger.
Men kan ægte kærlighed overvinde de ting man ikke har fået fortalt?

Bogen indeholder nogle rigtig gode karakterer, som holder hele vejen igennem. Catharina er så fyrig, ærlig og varm en person, at man ikke kan andet end at holde af hende. Jeg forstår virkelig godt hendes umiddelbare indstilling til Ian, hvem ville ikke have følt sig en smule "billig til salg".
Ian var modbydelig synes jeg, virkelig arrogant, følelseskold (troede jeg indtil jeg kom længere ind i bogen) og magtliderlig! Men men men... hans karakter er gennemført, og en god følelses-tricker for læseren. Kombinationen mellem disse to personligheder giver et spændende præg på historien, modsætninger mødes, og modsætninger tiltrækkes.

"Jeg har allerede navngivet sygdommen, som jeg er ramt af. ID-syndromet. Ian Dominic Syndromet". 

Jeg frygtede lidt de uundgåelige sex-scener der følger med denne genre. Jeg frygtede at de ville virke uvirkelige og overdrevne - lidt for fantasifulde. Til min overraskelse var de det stik modsatte. De var realistiske og velskrevet. Derudover følte jeg heller ikke at sex-scenerne dominerede hele bogen og dens handling, hvilket jeg synes er et rigtig godt træk fra forfatterens side. Sommetider mangler disse erotiske bøger handling, om ikke andet, så i hvert fald en handling der holder. "Spillet om sirenen" formår heldigvis at bygge en handling op, og have den med hele vejen igennem.

Det jeg fandt mest irriterende ved historien, var Ian og Catharinas utallige skænderier, som virkede meget ensformige, og de varede bare for evigt! For mig mangler der her en smule variation, det havde muligvis været bedre, hvis plottet indeholdt et par "forhindringer/hemmeligheder" undervejs. Jeg følte til tider, at jeg bare læste det samme om og om igen, hvilket jeg synes er synd for en ellers velskrevet erotisk roman.

   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar