torsdag den 16. oktober 2014

En døgnåben bogbutik og et rigtigt eventyr



"Hr. Penumbras Døgnåbne Bogbutik", skrevet af Robin Sloan, udgivet 2014, 4/5 stjerner.

Clay er en ung webdesigner under den økonomiske krise, og er desperat efter et job. Langsomt sænkes hans krav til jobsøgningen, og han ender i en mystisk bogbutik.
Clay arbejder dér om natten, og oplever butikkens eneste, og højest besynderlige kunder. Clay opfatter hurtigt, at dette ikke er en normal bogbutik, og snart er han på jagt efter sandheden. Sandheden om bogbutikken, men også dens ejer, Hr. Penumbra, og kunderne der kommer og går i nattens mørke.

Jeg synes, at bogen er virkelig sød og underholdende. Jeg skulle lige vænne mig til det omfattende brug af terminologi indenfor avanceret it - jeg besluttede dog hurtigt at opgive, at prøve at forstå hvad  det var for nogle teknologiske metoder og apparater de brugte, og istedet bare lade mig opsluge af mystikken.

Bogen handler om kærligheden til bøger, om en gåde, venskab og drømmen om det evige liv.
Det der var mest interessant, var selve konceptet. Det er virkelig godt fundet på, og dejligt oplivende, at læse en historie, som var helt sin egen, og ulig alle andre jeg før har læst. Tit og ofte kan man finde elementer af det samme i langt de fleste bøger. Det kan man på sin vis også i denne bog, men alligevel føler jeg den er anderledes i dens behandling af elementerne.


"Bibliotikarens Virkelige Eventyr", skrevet af Lynn Austin, udgivet 2014, 5/5 Stjerner.

Alice Grace Ripley lever i bøgernes verden. Hun elsker at læse, så meget, at det ødelægger hendes liv. Hendes kæreste, Gordon, slår op med hende, og hun bliver fyret fra sit job som bibliotikar. 
Alice's tilværelse smuldrer mellem hendes hænder, og hun har desperat brug for at komme væk fra den lille by. Inden hun blev fyret, havde hun lavet en indsamling af bøger, til folk oppe i bjergene i Acorn, Kentucky. Alice beslutter sig derfor, at flygte op til Acorn for at aflevere kasserne med bøger, og tilbyde frivilligt arbejde i det lille lokale bibliotek, bare et par dage.
Idet Alice træder ind i Acorn, bliver hun med det samme revet ud af sine romaners drømmeverden, og ind i den virkelige. Bibliotikaren Leslie, viser sig dog at være en mand (Mack), og her begynder bibliotikarens virkelige eventyr.
Inden et døgn er gået, er Alice blevet forvildet ind i en hektisk spiral, fyldt med hemmeligheder, hekseri, skuddrama, gamle sagn om klaner, og ikke mindst - at skulle ride på en hest! (i forstår det NÅR i læser bogen!)

Jeg ELSKER den her bog! Lige så snart jeg havde vendt den sidste side, jublede jeg, og havde lyst til at starte forfra igen. Den indeholder så meget vidunderligt, alt fra genial humor, til kærlighed, drama, historier inde i historien, og de mest udsøgte personligheder!
Jeg har uden tvivl fundet min absolut ynglingsperson i bogen, Miss Lillie.
Miss Lillie er en hundrede år gammel sort kvinde, som har opfostret Mack (bibliotekets ejer) da både hans mor og far døde.
Miss Lillie er old school på den skønneste måde. Hun er præsenteret og beskrevet så perfekt i bogen, at jeg næsten ikke kan bære, at jeg ikke har min egen Miss Lillie herhjemme.

Jeg håber virkelig, at i vil gøre jer selv den tjeneste, og læse denne bog. At i vil elske den ligesom mig, grine lige så meget, og tage alt det gode med jer som den byder på.

Jeg har lidt på fornemmelsen, at min beskrivelse ikke er særlig fyldestgørende, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal sammensætte den perfekte beskrivelse til denne vidunderlige historie. Dét, og så er jeg nok også bare lidt ivrig, samtidig med, at jeg ikke ønsker at spolere historien for andre ved at røbe ALT!:)






2 kommentarer:

  1. Hr. Penumbra er virkelig sådan en god bog, jeg synes den var som et frisk pust og hvor lyder "bibliotekarens virkelige liv" bare god. Den ryger fluks på ønskelisten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør endelig det! Jeg er i hvert fald glad for at jeg har læst den:)

      Slet