fredag den 5. september 2014

"Freuds søster" af Goce Smilevski


"Freuds søster" af Goce Smilevski, udgivet 2014. 3/5 stjerner



I 1938 fik Sigmund Freud mulighed for, at lave en liste over personer, som han ønskede at tage med sig, da han flygtede fra Wien til London.
Freud valgte at efterlade sine fire søstre tilbage, og de endte derfor alle sammen deres dage i koncentrationslejre få år senere.

I bogen følger vi Adolfine (Freuds søster), og hendes turbulente barndom, og endnu mere turbulente voksenliv. Adolfine vokser op i en meget speciel familie, hvor Sigmund Freud er familiens stjerne.
Vi følger hende gennem hendes møde med kærlighed, indlæggelse på galeanstalten "Reden", og hendes depression over livets hændelser, mangler og sorger. 
Som barn har Adolfine altid fået af vide, at hun var uønsket. Moderen lagde ikke skjul på hendes modvilje overfor hende. 

Jeg havde høje forventninger til denne bog, men måtte desværre lukke den med en skuffet mine.
Den havde helt klart rigtig spændende kapitler, men desværre var der for lidt af det, og for meget af Freud til tider. Bogen kaster en del gentagelser ud, som nok skulle have en form for effekt på læseren, men jeg blev bare irriteret over, at læse det samme igen og igen...
Når det så er sagt, så indeholder bogen rigtige mange vigtige tanker om livet, om normalitet, og ikke mindst kærlighed. I de kapitler hvor vi følger Adolfines liv/hverdag, får man en klar følelse af hendes tomrum, hendes længsel efter kærlighed, både den som kun en moder kan give, men også den ubetingede kærlighed fra et andet mennesker.

Jeg tror at Adolfine's udvikling på mange måder er gået i stå ved hendes tidlige barndom. Hun har oplevet et så voldsomt brud i forhold til hendes relation til sin mor, som hun mangler bearbejdelse og klarhed over. Hun hænger fast i hendes moders hårde ord gennem hele bogen, "Det ville have været bedre, hvis jeg ikke havde født dig".

Jeg føler ikke helt at jeg er kommet tæt på historien om Adolfine, jeg mangler at bogens forfatter zoomer lidt mere ind på hendes liv, som er det jeg synes var spændende at læse om. Mine forventninger kan muligvis havde ledt mig i en skæv retning, eller også, er det fordi jeg kunne se et potentiale i bogen så stort, at jeg blev så voldsomt skuffet.

Adolfine forbliver lidt en skygge i bogen, pga. alle de andre "figurer" deri.

Dertil skal det lige siges, at det bestemt ikke var spild af tid, at åbne denne bog!
Det er en spændende historie, og man sidder virkelig og grubler over nogle af de begivenheder der foregår deri.

God weekend alle sammen!:) - beklager det hvide halløj bag ved det første stykke tekst, layout er ikke min stærke side, og jeg kan ikke FÅ DET VÆK!:(

Ingen kommentarer:

Send en kommentar